Lokomotiva 730 (T 457.0)
Popis řady
- Výrobce: ČKD Praha
- Počet náprav: čtyři
- Počet vyrobených kusů: 59
- Vyráběna: 1978, 1985 - 1989
- Přezdívka: Ponorka
- Provoz: 1978 - dodnes
- Výkon: 600 kW
- Přenos výkonu: elektrický
- Motor: spalovací motor K 6 S 230 DR
- Tažná síla: 205 kN
- Max. rychlost: 80 km/h
- Hmotnost: 69 / 70 t
- Délka přes nárazníky: 13 980 mm
Historie
Od počátku 70 let byl na ČSD zřejmý nedostatek posunovací lokomotiv. Vznikly sice řady 720 a 721, ale dodané před více než 10 lety. Kvůli jejich počtu nároků na provoz nestačil. Řady 725 a 726 skončili fiaskem kvůli závadám a bylo narychlo hledat náhradní řešení. První volba padla na lokomotivy řady 740 přestavit na řadu 742. Tak lokomotivy řady 742 vznikly. Na provoz nenáročný a spolehlivý stroj. Nevýhoda je, ale ta že z kabiny je špatná viditelnost a tak přišel požadavek na lokomotivy s nižšími kapotami a výkonem kolem 600 kW. V roce 1978 vyrobila ČKD Praha první dva prototypy a následně byly oba prototypy podrobeny zkouškám. Po jejich ověření byla objednána sériová výroba. ČSD odebrali pouze 17 lokomotiv. Protože běželi práce už na zdokonalených lokomotivách řady s 731 s EDB a dalšími vylepšeními. Dalších 41 lokomotiv obdržely např. traťové distance, traťové strojní stanice, železniční vojsko atd. Poslední lokomotiva označená T 457 - J - 001 a byla dodána do papírny v Maglaji ještě za tehdejší Jugoslávie.
Současnost
Dnes jsou lokomotivy řady 730 slouží v oblasti Břeclavi. Také stroje 015 a 016 pomáhají v laku ČD Cargo firmě Strabag. Postupem času jsou Ponorky nahrazovány lokomotivami řady 111, 110 a 210. První prototyp byl od roku 1991 vyřazen z provozu a sešrotován.