Lokomotiva řady 742 (T 466.2)

11.05.2022

Popis řady

  • Výrobce: ČKD
  • Počet náprav: čtyři
  • Počet vyrobených kusů: 494
  • Vyráběna: 1977 - 1986
  • Přezdívka: Kocour, Včela, Bangle, Bangladéška
  • Provoz: 1977 - dodnes
  • Výkon: 883 kW
  • Přenos výkonu: elektrický stejnosměrný
  • Motor: spalovací motor K 6 S 230 DR s čtyřmi trakčními motory TE 005 E a trakčním dynamem TD 805
  • Tažná síla: 192 kN
  • Max. rychlost: 90 km/h
  • Hmotnost: 64 t
  • Délka přes nárazníky: 13 600 mm

Historie

Lokomotivy řady 742 vznikla de facto z nouze. V polovině 70 let byl nedostatek středně výkonných lokomotiv. V té době ideální stroje pro tehdejší dobu 735 neprojevilo ČSD zájem byly složité a velmi nespolehlivé. ČSD akutně potřebovali nové středně výkonné lokomotivy. Došlo tedy k úpravě řady 740 (T 448.0) na řadu 742 (T 466.2). První kus byl vyroben roku 1977 a původní plán bylo vyrobit, asi jen 100 kusů. Nástupcem řady 742 (T 466.2) měly být lokomotivy řady 730. Výroba však nebyla moc zdařilá a tak se s výrobou Banglí pokračovalo dál. Výroba pokračovala až do roku 1986. Bylo vyrobeno celkem 494 kusů.

Současnost

I přes 45 let provozu jsou stále Bangle hojně využívány zejména v nákladní dopravě. Dnes můžeme vidět také zrekonstruované lokomotivy této řady viz. níže. Dále mohou být využívány jako staniční záloha nebo jako náhrada za motorové vozy. U některých strojvůdci patři k jedním z nejoblíbenějších lokomotiv.

Kabina lokomotivy řady 742
Kabina lokomotivy řady 742

Zajímavosti

Zajímavostí této řady je ta, že jde o řadu s nejvíce vyrobenými kusy jednoho typu. Svoji charakteristickou přezdívku mezi železničáři Bangle si lokomotiva získala díky plánovanému exportu do Bangladéše.

Rekonstrukce

Jedna z rekonstrukcí na řadu 742 byla rekonstrukce na tzv. Batohy. Cílem bylo snížení kratšího představku. 

Druhá Rekonstrukce

Druhá rekonstrukce na řadu 742.7 byla trošičku zásadnější. Rekonstrukce spočívala v náhradě Motoru K 6 S 230 DR za motor Caterpillar 3508C a alternátoru Siemens 1FC2 631-6B029Z. Díky novému motoru se taky zvýšil výkon z 883 kW na 1000 kW. Byla také zvýšena rychlost z 90 km/h na 100 km/h. V roce 2009 byl sestrojen první prototyp 742 701 - 6. V roce 2019 byla dodána další z prvních sérií pod označením 742 71x. Celkem se má vyrobit 50 kusů těchto lokomotiv. Tyto rekonstrukci provádí firma CZ LOKO. Dále má být náhradou lokomotiv řady 714 přezdívané Veselé Krávy. Díky svému věku provozu což je přes 30 let. 

Na YouTube existuje jedno video, které detailně popisuje a představuje právě tuto lokomotivu. Myslím si, že autor má video o této řadě moc dobře zpracované. 

Tvůrce webových stránek: David Mařa
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky