Lokomotiva řady 709 (T 239.1)
Popis řady
- Výrobce: ČKD Praha
- Počet náprav: dvě
- Počet vyrobených kusů: 35
- Vyráběna: 1993 - 1996
- Provoz: 1993 - dodnes
- Výkon: 327 kW
- Přenos výkonu: elektrický smíšený
- Motor: MTU 8V 183 TE 12 s trakčním alternátorem ČKD TA 612
- Tažná síla: 141 kN
- Max. rychlost: 60 km/h
- Hmotnost: 44 t
- Délka přes nárazníky: 9 450 mm

Historie
Na začátku byla myšlenka konstrukce malé dvounápravové posunovací lokomotivy nového typu již z poloviny 80 let. V tu dobu byly vyráběny na západě obdobné lokomotivy renomovány firmou Bombardier, Voith a další. Zelená ale byla povolena až po roku 1989, kdy se nabídla možnost komponentů ze zahraničí. Měli nahradit nehospodárné čtyřnápravové lokomotivy řad 721, 740 a 742. Na postech kde byly příliš výkonné a nebyly pro ně vhodné. Byly dvě možnosti bud' 709 s tuzemským motorem LIAZ 6Z 135T(T239.0) nebo s motorem MTU 8V 183 TE 12 od firmy Mercedes-Benz. Do výroby se nakonec dostala jen druhá varianta. Už ale pod novým označením 709.5. Sériová výroba započala roku 1993. Mezi lety 1993 - 1994 byla vyrobena první série čítajících 14 kusů. Putovali do Ostravy-(DOV) a Nové huti a na Mostecko. I přes malý výkon dokázaly nahradit lokomotivy řady 770(T 669.0) - Čmeláky. Taktéž vynikali vynikajícími trakčními vlastnostmi a velmi dobrou ovladatelností. Danou malou délkou a jednoduchostí obsluhy. Proto byly objednány další stroje a do roku 1996 ČKD vyrobila 35 kusů z toho 6 lokomotiv odebrali Východoslovenské železiarne v Košicích. Mimo to byly vyrobeny 2 kusy mimo českou sérii. Dodané firmě EMS Chemie v Domatu ve Švýcarsku.
Současnost
Dnes můžeme lokomotivy řady 709 najít v různých provedení značené 709.0, 709.4, 709.6 a 709.7. Často už modernizované sloužící společnostem ČD Cargo, CZ LOKO či SOKV České Budějovice.
Zajímavosti
I přes úsporný a spolehlivý provoz výroba dále nepokračovala a ČKD se k nim jednou vrátila v podobě řady 709.6. 2 lokomotivy byly vyváženy do Srbska. Také byly předváděny v Chicagu pro americký trh.