Lokomotiva řady 710 (T 334.0)
Popis řady
- Výrobce: ČKD, TS-Martin,SMZ
- Počet náprav: tři
- Počet vyrobených kusů: 475
- Vyráběna: 1961 - 1972
- Přezdívka: Rosnička
- Provoz: 1961 - dodnes
- Výkon: 300 kW
- Přenos výkonu: hydrodynamický
- Motor: spalovací motor 12 V 170 DR s převodovkou H 350 Lr s 2 měniči
- Tažná síla: 110 kN
- Max. rychlost: 60 km/h
- Hmotnost: 39,6 t
- Délka přes nárazníky: 9 440 mm
Historie
Zhruba v polovině 50 let došlo v Československu k rozhodnutí o vyzkoušení u motorových lokomotiv kromě elektrického přenosu také přenos hydrodynamický. Vzhledem k tomu že by byl vývoj příslušných komponentů příliš dlouhý a složitý, byla vyjednána licence na části převodovek se švédskou firmou Svenska Rotor Maskiner. Ve spolupráci s ČKD-SRM vzniklo několik prototypů převodovek pro různé výkonové kategorie lokomotiv. Jedno z nich byla převodovka H 350 Lr, určená pro třínápravovou lokomotivy pro lehký posun. Před sériovou výrobou řady 710(T 334.0). Bylo toto konstrukční řešení ověřováno na prototypu označeném jako T 324.0 a vyrobeném v roce 1959. Zkoušky proběhly sice s problémy (zejména závady na motoru), ale po úpravách požadovaných objednavatelem ČSD byla zahájena sériová výroba lokomotiv řad 710(T 334.0). Prototyp T 324.001 zůstal osamocen a pro svou atypičnost byl v depu Kolín ostaven už v roce 1974. Bylo vyrobeno do roku 1972 475 strojů. Koncem 80 let byly z provozu postupně odstavovány a rušeny, hromadně od roku 1985 zejména u ČSD. Většina lokomotiv byly však dodány na vlečkové provozy v podnicích, používaly se také i na pracovních vlacích firem, pracujících na údržbě tratí nebo jejich elektrizace.
Současnost
Dnes se v provozu s Rosničkami moc nesetkáme většina byla bud' zrušena nebo sešrotována. Dodnes však zůstaly zachované 20 kusů Rosniček. K tomu dalších 17 schopné provozu: 710.024, 514, 546, 591, 655, 677, 680, 690, 722, 737, 755, 776, 0802, 827, 883, 416 a 466. Další jsou neprovozní nebo zachované jako historické. Na Slovensku najdeme poslední provozní prototyp z roku 1961 a to 710.001 v depu Bratislavě hlavné.
Zajímavosti
Část lokomotiv byla exportováno do NDR, Maďarska a Indie. Několik lokomotiv po roce 2000 bylo odprodáno do Srbska. Jedná také do Švédska. Hlavní rám s pojezdem od některých rušených lokomotiv byly využité pro přestavbu na řadu 711 a 712.