Lokomotiva řady 715 (T 426.0)

11.04.2022

Popis řady

  • Výrobce: SGP (Simmering-Graz-Pauker)
  • Počet náprav: čtyři
  • Počet vyrobených kusů: 4
  • Vyráběna: 1961
  • Přezdívka: Rakušanka
  • Provoz: 1961 - 1989
  • Výkon: 809 kW
  • Přenos výkonu: hydrodynamický
  • Motor: spalovací motor SGP T 12b
  • Tažná síla 147 kN
  • Max. rychlost: 50 km/h
  • Hmotnost: 66 t
  • Délka přes nárazníky: 12 140 mm

Historie

Úvahy o nákupu nových ozubnicových lokomotiv se datují do konce 50 let. Stav na Tanvaldské a Tisovecké trati byl doslova alarmující. Takovou ozubnicovou lokomotivu nikdo v Československu  nebyl schopný dodat ozubnicové lokomotivy. ČKD Praha dala svolení k dovozu lokomotiv ze zahraničí. Jeden z dvou uchazečů o výrobu ozubnicových lokomotiv zareagovala Vídeňská firma SGP (Simmering-Graz-Pauker). Tato firma přišla s návrhem řešení lokomotivy s hydrodynamickým přenosem výkonu. S tou ČSD souhlasilo s návrhem a byla podána objednávka 4 lokomotiv, které byly dodány do konce roku 1961. První lokomotiva před dodáním byla krátce zkoušena v Rakousku. Na Tanvaldskou tratˇ byly dodány stroje 002 a 004 a na druhou Tisoveckou 001 a 003. Přes počáteční problémy se na prvně jmenované trati osvědčili, zatímco na Slovensku jejich nasazení dost ztěžovala vyšší hmotnost a špatný stav trati. Proto byly v letech 1963 a 1964 ze Slovenska předány do Tanvaldu. Místo nich na Slovensko byly dodány upravené motorové vozy řady 820 (prototypy M 230.5 a sériové M 240.0). Dalších 20 let zajišťovaly provoz na Zubačce. Motorové vozy se objevovaly pouze na málo vytížených vlacích. S rostoucím stářím lokomotiv byla potřeba najít náhradu. ČKD tak udělala upravenou verzi lokomotiv řad 742 činící 10 kusovou sérii pod značením 743. Nakonec ozubnice nebylo třeba z důvodu výkonných lokomotiv řady 743. První stroje nové řady dorazily začátkem roku 1988 a to znamenalo definitivní odstavení Rakušanek. Rakušanka značená 001 skončil jako muzejní typ u ČD a 003 před šrotem zachránila nově založena Vědecko-technická společnost Tanvald, která jej převzala a uchovávala několik let jako neprovozní. Po náročných opravách byly obě lokomotivy později zprovozněny.

Současnost

Dnes jsou Rakušanky 001 a 003 deponovány pod širým nebem v Tanvaldě, ale roku 2015 byla zahájena oprava zborcené budovy bývalého depa v Kořenově, kam měly být obě lokomotivy přestěhovány.

Zajímavosti

Rakušanky se staly prvními motorovými ozubnicovými lokomotivami na světě. Cena Rakušanek činila 3 000 000 Kčs za kus.

Tvůrce webových stránek: David Mařa
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky