Lokomotiva řady 718 (TA 436.05)
Popis řady
- Výrobce: ČKD Praha
- Počet náprav: čtyři
- Počet vyrobených kusů: 1
- Vyráběna: 1986
- Přezdívka: Hybrid
- Provoz: 1986 - 1997
- Výkon: 189 kW
- Přenos výkonu: elektrický střídavě stejnosměrný
- Motor: spalovací motor LIAZ M 637
- Tažná síla: 104 kN
- Max. rychlost: 65 km/h
- Hmotnost: 64 t
- Délka přes nárazníky: 15 180 mm
Historie
Po výrobě první prototyp řady TA 436.05 byla lokomotiva testována na vlečce a následně na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Tovární označení lokomotiva měla ČKD DA600. Po opuštění továrny byl prototyp označen drážním označením jako ET 459.0501 během zkoušek v Cerhenicích byl prototyp přeznačen na TA 436.0501. Pak prototyp převzaly Československé státní dráhy a byl dislokován v depu v Olomouci. Výsledky zkoušek, které byly oproti lokomotivám řady 730 se, kterými sdílely hodně komponentů ukázal jako efektivnější. Oproti řadě 730. V roce 1997 byl provoz ukončen Českými drahami a prototyp navrácen ČKD. Následně prodán nástupnickou společností Siemens Kolejová vozidla za cenu odpadu společnosti Zásobárna Nymburk. Cílem bylo stroj rozebrat a díly rozprodat. Po 4 letech lokomotivu řady 718 zakoupila společnost Mavex Rekord, která ji přesunula na Slovensko. Konkrétně do depa v Topol'čanech a následně ŽOS Zvolen, kde ji plánovali uvést do provozu. Z důvodů vysokých nákladů bylo rozhodnuto o zachování coby muzejního exponátu.
Současnost
Dnes už lokomotivu řady 718 na tratích nepotkáme. Můžeme ji, ale potkat v muzejním exponátu.